Bel mij terug !

Weet hoe de financiële situatie van het gezin is bij overlijden partner

30 maart 2020 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Weet hoe de financiële situatie van het gezin is bij overlijden partner

Binnen veel gezinnen bestaat vaak geen goed beeld hoe de financiële gezinssituatie is, indien een van de partners onverwacht komt te overlijden. Een ongewenste toestand die veel leed kan veroorzaken. Wij bieden graag onze hulp aan om u dit inzicht wél te geven.

Nabestaandenpensioen

Voor de meeste werknemers die via hun werkgever deelnemen aan een pensioenregeling geldt dat de partner recht heeft op een nabestaandenpensioen. Komt een van de partners te overlijden dan komt er een uitkering voor de langstlevende partner ter beschikking. Maar voorwaarde is dan wel dat deze partner voor het overlijden bij de pensioenuitvoerder is aangemeld. Uit onderzoek blijkt dat circa 33% van de “samenwoners” deze aanmelding niet hebben gedaan.

In praktijk forse daling

Veel jonge gezinnen staan onvoldoende stil bij wat de financiële gevolgen zijn wanneer een van de partners onverwacht komt te overlijden. Ergens diep in het collectieve geheugen van Nederland blijft leven dat bij het overlijden van de ene partner, de andere partner automatisch 70% van het laatstverdiende salaris van de overledenen ontvangt. Dit is vrijwel nooit het geval. Wat wel de werkelijkheid is dat het overlijden van een van de partners vaak tot een forse inkomstendaling bij het achterblijvende gezin leidt.

Hypotheeklasten hakken er fors in

Een van de lasten die vaak aanzienlijk zijn, betreffen de hypotheeklasten. De hypotheek is dikwijls afgesloten op het inkomen van twee partners. Valt een van de partners weg en wordt dit weggevallen inkomen niet voldoende gecompenseerd door een nabestaandenpensioen of een overlijdensrisicoverzekering dan is het vaak problematisch om de hypotheeklasten te blijven betalen.

Zeer lage premie voor overlijdensrisicoverzekering

Een overlijdensrisicoverzekering is een verzekering die een kapitaal uitkeert indien de verzekerde persoon binnen een bepaalde tijd overlijdt. De hoogte van de premie hangt af van het gemiddelde risico dat de betreffende persoon loopt om binnen die periode te overlijden. De premie voor iemand van 35 jaar is daarom (veel) lager dan voor iemand van 60 jaar.


De premies voor overlijdensrisicoverzekeringen zijn zeker voor jonge gezinnen heel laag. Voor bijvoorbeeld €10,00 per maand kan vaak al een verzekering worden afgesloten die recht geeft op een aanzienlijk kapitaal bij overlijden van de verzekerde persoon. Het voordeel van deze verzekering is ook dat u bij de meeste verzekeringsmaatschappijen de verzekering kunt beëindigend op het moment dat u dat wilt. U zit dus niet vele jaren vast aan een dergelijke verzekering.

Heeft u een goed beeld van uw situatie? Heeft u een goed beeld van hoe de financiële situatie van uw gezin is wanneer een van de partners zou komen te overlijden? Als dat niet zo is, dan willen wij u graag helpen om dit inzicht snel te krijgen. Neem contact met ons op. Door aan u een aantal gerichte vragen te stellen kunnen wij u snel meer inzicht geven.

Vragen van consumenten naar aanleiding van het coronavirus

30 maart 2020 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Vragen van consumenten naar aanleiding van het coronavirus

Het coronavirus houdt iedereen op dit moment sterk bezig. Dat geldt ook voor de vraag hoe het zit met dekking van de verzekeringen die de consumenten hebben afgesloten. Enkele vragen en antwoorden.

  • Als ik besmet ben met het coronavirus, mag ik dan wel autorijden?
    Zolang je een geldig rijbewijs hebt en fysiek in staat bent om een auto te besturen mag je een auto besturen. Als het rijbewijs (tijdelijk) door justitie/politie in beslag wordt genomen dan mag je geen auto meer rijden.
  • Als ik voor mijn buren boodschappen ga doen met mijn auto, ben ik dan wel verzekerd?
    Ja, er is dekking zolang er sprake is van boodschappen doen in de particuliere sfeer, dus voor bekenden /buren/familie, etc.
  • Ben ik aansprakelijk als ik iemand anders besmet met het corona-virus?
    Alleen als je bekend was met jouw eigen besmetting en onzorgvuldig omgegaan bent met de wetenschap dat je andere mensen zou kunnen besmetten. 
  • Ik bezorg met mijn privéauto de goederen die klanten nu telefonisch of per email bij mijn winkel bestellen. Is er dekking op mijn autoverzekering?
    Formeel is er geen dekking omdat zakelijk gebruik van de auto niet verzekerd is, maar omdat dit een tijdelijke en een zeer bijzondere, uitzonderlijke situatie is, gaan verzekeraars daar hopelijk soepel mee om. Zeker is dat echter niet.

Laptop, tablet en mobiel vaker uitgesloten op inboedelverzekering

30 maart 2020 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Laptop, tablet en mobiel vaker uitgesloten op inboedelverzekering

Een Inboedelverzekering dekt schade aan spullen in uw huis door bijvoorbeeld diefstal, lekkage of brand.

Schade aan uw inboedel

Wanneer is gekozen voor een basisverzekering zonder extra’s dan wordt alleen de schade vergoed die in de woning plaatsvindt. Daarnaast kennen veel van deze verzekeringen voor bepaalde soorten schades uitsluitingen voor “schuldschades”, schades die zijn ontstaan doordat de consument onvoorzichtig heeft gehandeld.

Topper: kapotte mobiele telefoons

Kapotte mobiele telefoons behoren al een aantal jaren tot de meest geclaimde producten op de inboedelverzekering. Daarbij is het bij “valschades” voor een verzekeraar bijna niet te controleren of de val van de mobiele telefoon inderdaad in huis heeft plaatsgevonden dan wel buiten de woning. In het eerste geval bieden veel verzekeraars wel vergoeding en in het andere geval niet. De kosten van dit soort schades lopen zodanig op dat steeds meer verzekeringsmaatschappijen de polisvoorwaarden gaan aanpassen.

Volledige uitsluiting

Een van de grotere verzekeringsmaatschappijen in Nederland schrapt met ingang van 1 april a.s. elke vergoeding voor schade binnen de inboedelverzekering voor schades aan laptops, tablets en mobiele telefoons. Wil iemand deze zaken toch verzekeren, dan biedt de verzekeraar hiervoor een aparte elektronicaverzekering aan. De ervaring leert dat wanneer eenmaal één grote verzekeraar een dergelijke stap zet, andere verzekeringsmaatschappijen snel volgen.

Alternatief is verhogen van de premie

Dit soort wijzigingen in de verzekeringsvoorwaarden is nooit plezierig. Maar indien de schadelast sterk stijgt, is het alternatief dat de premies voor alle consumenten met een inboedelverzekering omhoog moeten. Ook voor die consumenten die geen dure mobiele telefoons, tablets of laptops hebben.

Verschillen zijn nog groot

De verschillen in verzekeringsvoorwaarden op dit gebied zijn nu (nog) groot. Heeft uw gezin relatief veel mobiele telefoons, tablets en laptops, dan is het zinvol te kijken op welke wijze deze bezittingen het best verzekerd kunnen worden. Hierbij zijn meerdere opties. Bijvoorbeeld:

  • Uitbreiding van de standaardverzekering met een extra dekking;
  • Wijziging van het eigen risico voor bepaalde schades;
  • Een aparte elektronicaverzekering.

Ons kantoor kan de verzekeringsvoorwaarden van een groot aantal verzekeringsmaatschappijen vergelijken. Wij weten ook hoe verzekeringsmaatschappijen in de praktijk een schade afhandelen. De combinatie van de hoogte van de premie, de exacte voorwaarden van de verzekering en de kwaliteit waarmee schades worden afgewikkeld brengt ons tot een goed advies welke verzekering bij uw situatie past.

Uw hypotheek en de gevolgen van het coronavirus

30 maart 2020 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Uw hypotheek en de gevolgen van het coronavirus

Als financieel advieskantoor zijn wij er altijd voor u. Zeker in deze bijzondere tijd nodigen wij u uit om contact met ons op te nemen indien u zorgen heeft over de effecten die de coronacrisis op uw financiële zekerheid heeft.

Inkomsten vallen weg

De coronacrisis heeft voor veel mensen direct negatieve financiële gevolgen. Denk bijvoorbeeld aan de horecaondernemer die op een kwade dag om 17.45 uur te horen krijgt dat zijn onderneming om 18.00 uur voor drie weken dicht moet. Of aan de zelfstandige muzikant die in enkele dagen tijd al zijn boekingen voor de komende weken geannuleerd ziet worden. Ook de werknemer met een tijdelijk arbeidscontract die nog in zijn proeftijd zit, heeft reden tot grote zorgen over de vraag of zijn contract verlengd gaat worden.


Al deze mensen zien onverwacht hun reguliere inkomen wegvallen. Tegelijkertijd blijven veel financiële uitgaven gewoon bestaan. Het beetje spaargeld dat er misschien bij het begin van de coronacrisis was, kan dan snel verdwenen zijn.

Hypotheeklasten wegen zwaar

De meeste huiseigenaren hebben hun woning met een hypotheek gefinancierd. Zeker bij de mensen die in de afgelopen jaren hun woning hebben gekocht, betekent dit dat elke maand een bedrag aan rente en aflossing betaald moet worden. Het gaat hierbij vaak om een aanzienlijk deel van het inkomen. Iedereen weet dat deze betalingen “verplicht” zijn en niet even een paar maanden kunnen worden doorgeschoven. Worden de hypotheeklasten niet voldaan dan kan in het uiterste geval de bank de woning gedwongen verkopen. Hierbij worden de bewoners gedwongen de woning te verlaten en komen zij letterlijk “op straat te staan”.  Dat beeld van gedwongen huisuitzetting geeft veel mensen die nu hun inkomen zien wegvallen, grote zorgen.

Geen huisuitzettingen uitsluitend als gevolg van coronacrisis

Banken hebben een belangrijke, maatschappelijke functie. Banken zijn zich hiervan terdege bewust. Vanwege de ingrijpende coronacrisis heeft elke bank oog voor de problemen waarmee consumenten worden geconfronteerd. Wij taxeren dat er dan ook geen enkele bank zal overgaan tot huisuitzetting enkel en alleen omdat de huiseigenaar tijdelijk zijn hypotheeklasten niet kan betalen als gevolg van de coronamaatregelen.

Vrijwel alle banken zullen het beleid volgen dat bij tijdelijke betalingsonmacht de betaling enkele maanden mag worden uitgesteld. Let wel op. Uitstel is iets anders dan kwijtschelding. De lasten die nu niet betaald hoeven te worden, zullen in de toekomst alsnog betaald moeten worden. Door ervoor te kiezen deze over een langere periode te spreiden zijn deze wel draagbaar.

Het verzoek voor uitstel van betaling van de hypotheeklasten zal waarschijnlijk uitdrukkelijk moeten worden aangevraagd. Wij verwachten dat elke bank op zeer korte termijn hierover duidelijkheid zal geven.

Het spreekt vanzelf dat wij u bij dergelijke verzoeken ondersteunen. Wij kennen de weg bij elke geldverstrekker en kunnen ervoor zorgen dat uw verzoek direct bij de juiste afdeling terechtkomt. Neem telefonisch of per mail contact met ons op wanneer u onze hulp wilt gebruiken.

Elektrische auto’s: wat gaan de verzekeringspremies doen?

6 januari 2020 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Elektrische auto’s: wat gaan de verzekeringspremies doen?

Op dit moment is nog onduidelijk wat de toename van elektrische auto’s op de Nederlandse wegen gaat betekenen voor de verzekeringspremies van dit type auto.

Schadecijfer bepaalt de hoogte van de premie

De meeste verzekeringsmaatschappijen maken nauwelijks rendement op autoverzekeringen. De bedrijfskosten en de schade-uitkeringen samen leverden de afgelopen jaren voor een groot aantal verzekeraars dik verlies op.

De hoogte van de premie wordt vooral bepaald door de hoogte van de schades die de verzekeringsmaatschappij moet uitkeren. De schadelast is in de afgelopen jaren sterk gestegen. Letselschades bijvoorbeeld worden steeds duurder, onder andere doordat het aan slachtoffers toegekende smartengeld meer in lijn wordt gebracht met de landen om ons heen en door de toenemende buitengerechtelijke kosten. Verder worden reparaties aan auto’s duurder als gevolg van de elektronica die in auto’s is verwerkt en omdat reparaties vaak bestaan uit het vervangen van complete onderdelen. Er komen steeds meer technologisch geavanceerde veiligheidsmaatregelen, zoals ADAS (Advanced Drivers Assistance Systems), die voor een deel zelfs verplicht worden voor nieuwe auto’s. Dure technologie waarvoor bij reparatie hoge kosten worden berekend.

Hoe zal de schadelast zich bij elektrische auto’s ontwikkelen

Op dit moment is er nog geen goed beeld hoe de schadelast zich gaat ontwikkelen met de toename van elektrische auto’s.


Aan de ene kant zijn er de nieuwe (dure) veiligheidssystemen; denk aan automatische remsystemen, stuurcorrectie, etc. Maar er mag aan de andere kant worden verwacht dat deze de kans op verkeersschades kleiner maken.


Maar een andere eigenschap van de elektrische auto is dat deze (veel) stiller is dan benzineauto’s. Er wordt rekening mee gehouden dat dit de kans groter maakt dat voetgangers en fietsers minder snel merken dat er een auto in de buurt is, wat de kans op ongevallen weer groter maakt.


Een belangrijk en kostbaar onderdeel van de elektrische auto is de batterij. Wordt deze batterij bij een aanrijding beschadigd dan zijn de kosten voor herstel aanzienlijk. Hetzelfde geldt voor voorruiten die steeds meer het karakter krijgen van “computerschermen”. Raakt een ruit beschadigd dan is reparatie vaak niet meer mogelijk en dient deze in zijn geheel te worden vervangen en opnieuw ingeregeld (gekalibreerd) te worden.

Een ander onzeker punt is de levensduur van elektrische auto’s. Omdat een elektrische auto minder onderdelen heeft die slijten dan auto’s met benzinemotoren, is de verwachting dat elektrische auto’s (veel) langer meegaan dan auto’s die op benzine rijden. Dit betekent dat ook de afschrijvingstabellen voor dit type auto anders worden en dat het verstandig kan zijn om de elektrische auto langer “allrisk” te verzekeren dan tot nu toe gebruikelijk was.

Wij zoeken het graag voor u uit

De verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn op dit moment nog “zoekende” naar wat een verantwoorde premie is. Hierdoor kunnen er relevante verschillen ontstaan in zowel de hoogte van de premie als in de voorwaarden. Indien u overgaat op een elektrische auto is het dus belangrijk om een goede marktvergelijking te doen. Ons kantoor beschikt op “dag basis” over de informatie van een groot aantal verzekeringsmaatschappijen.


Indien u contact met ons opneemt, voeren wij voor u graag een grondige vergelijking uit. We horen graag van u! 

Particulier of toch ook een beetje ondernemer?

6 januari 2020 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Particulier of toch ook een beetje ondernemer?

De samenleving verandert voortdurend. Een van de veranderingen die in de afgelopen jaren te zien is, is dat veel mensen deels in loondienst zijn en deels als eigen ondernemer werken. Een keuze die voor- en nadelen heeft en op het gebied van verzekeringen extra aandacht moet krijgen.

Verschillende keuzes bij zelfstandig ondernemerschap

Het aantal consumenten dat deels in loondienst werkt en deels als eigen ondernemer is in de afgelopen jaren sterk gestegen. Voor een deel gaat het om consumenten die een aantal dagen per week in loondienst zijn en een aantal dagen als eigen ondernemer werken. Voor een ander deel gaat het om mensen die ervoor kiezen om een periode van “loondienst” af te wisselen met periodes waarin ze als zelfstandig ondernemer functioneren.  

Verzekeringsvoorwaarden kennen vaak strikte scheiding

De ontwikkeling die in de samenleving zichtbaar is, is echter nog niet te zien bij verzekeringen. De meeste verzekeringsmaatschappijen kennen in hun polisvoorwaarden een strikte scheiding tussen de activiteiten die de consument verricht als particulier en de activiteiten die als ondernemer uitvoert.  

Dit onderscheid maken verzekeringsmaatschappijen omdat zij de risico’s die iemand als ondernemer loopt in het algemeen veel hoger inschatten dan de risico’s die iemand loopt in de hoedanigheid van particulier.

Misverstanden in de praktijk

In de praktijk leidt dit scherpe onderscheid tot tal van misverstanden. We noemen er enkele.

  • Elke consument zal als het goed is beschikken over een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren, AVP. Deze verzekering vergoedt op een aantal gebieden de schade die de consument als gevolg van een onrechtmatige daad aan een derde toebrengt. Een belangrijke uitzondering hierop vormt overigens schade die u als automobilist aan een derde toebrengt. Dit risico valt niet onder de AVP. Zoals uit de naam van de verzekering blijkt, vergoedt deze verzekering uitsluitend de schade die u in uw hoedanigheid als “particulier” aan een derde toebrengt. Laat u in uw hoedanigheid als “ondernemer” bijvoorbeeld bij een klant een kop koffie op het tapijt vallen met een moeilijk te reinigen vlek dan zal deze schade niet via uw AVP vergoed worden.
  • Ook uw inboedelverzekering kent in de meeste gevallen het onderscheid tussen de hoedanigheid van particulier en die van ondernemer. Staan er dus thuis bepaalde machines en of voorraden die u als ondernemer heeft, dan zullen deze goederen bij een brand of diefstal niet vergoed worden door uw “particuliere” inboedelverzekering.
  • Een andere verzekering die in de praktijk regelmatig tot misverstanden leidt, is de reisverzekering. In een aantal reisverzekeringen is bijvoorbeeld de volgende of daarop gelijkende clausule opgenomen: de verzekering biedt dekking voor verzekerde gebeurtenissen die zich tijdens de reis of het verblijf voordoen, mits de reis of het verblijf geen zakelijk karakter heeft. Met alleen een basis zorgverzekering heeft u recht op vergoeding van alle spoedeisende geneeskundige kosten tot aan het Nederlandse tarief. Hierop is het eigen risico van toepassing. Als de behandeling in het buitenland duurder is dan in Nederland worden deze meerkosten niet gedekt.

De extra medische kosten of kosten van terugkeer kunnen worden verzekerd via een reisverzekering. Ook hier geldt dat de reisverzekering die bovenstaande beperking in haar verzekeringsvoorwaarden heeft staan, vergoeding kan weigeren indien de verzekeraar kan aantonen dat de reis geheel of gedeeltelijk ook een zakelijk karakter had. Denk bij dit laatste aan de situatie dat u als particulier op vakantie gaat en van de gelegenheid gebruik maakt om in het land van bestemming ook een aantal zaken te regelen in uw hoedanigheid als ondernemer. Dit kan dan bij een schade aanleiding zijn tot heel vervelende situaties.

In de meeste verzekeringen is dit onderscheid tussen “particulier” en “ondernemer” aanwezig.


Als uw adviseur op het gebied van verzekeringen en andere financiële diensten is het belangrijk door u te worden geïnformeerd wanneer u besluit om, al dan niet tijdelijk, als zelfstandig ondernemer te gaan werken. Wij zullen dan kijken op welke onderdelen uw bestaande verzekeringen niet meer goed aansluiten bij de nieuwe risico’s waarmee u te maken gaat krijgen. Samen met u kunnen we dan onderzoeken hoe bepaalde risico’s voorkomen of beperkt kunnen worden, bijvoorbeeld door goede algemene leveringsvoorwaarden te hanteren en voor welke risico’s een uitbreiding van uw verzekeringspakket verstandig is.

Situatie woningmarkt is zorgelijk!

6 januari 2020 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Situatie woningmarkt is zorgelijk!

De politiek zal er niet aan ontkomen om ingrijpende maatregelen te nemen rond de woningmarkt. In dit artikel gaan wij kort in op de problemen.

Huurmarkt zit op slot

Ongeveer 40% van de woningvoorraad bestaat uit huurwoningen. Het aantal beschikbare huurwoningen is echter veel kleiner dan de vraag. Een deel van de huurders komt in aanmerking voor huurtoeslag. Deze regeling wordt met ingang van 1 januari 2020 aangepast. Vanaf die datum komen de maximale inkomensgrenzen te vervallen waardoor het recht op een huurtoeslag bij een (kleine) stijging van het inkomen geleidelijk en over een langere periode wordt afgebouwd. De wijziging zorgt ervoor dat een huurder, door een kleine stijging van het inkomen, niet langer direct het recht op huurtoeslag verliest.


Boven een bepaald inkomen is de huurder aangewezen op de vrije sector. In deze sector is te zien dat de huurprijzen de afgelopen jaren explosief zijn gestegen. Dit leidt tot steeds meer situaties waarin consumenten als het ware gevangen zitten in hun huursituatie: door hun inkomen komen ze niet meer in aanmerking voor een huurtoeslag, terwijl ze niet in de gelegenheid zijn om een woning te kopen. Noodgedwongen moeten deze mensen dan tegen hoge kosten blijven huren, waarbij uiteindelijk steeds vaker circa 50% van het inkomen aan huur moet worden betaald.

Markt van koopwoningen is ook moeizaam

Ook de markt van koopwoningen functioneert op dit moment niet goed. Inmiddels bestaat circa 60% van de woonhuizen uit koopwoningen. In deze koopmarkt is de vraag naar woningen ook veel groter dan het aanbod. Het gevolg is dat de aankoopprijzen van deze woningen de afgelopen jaren sterk zijn gestegen en er nog geen zicht op is dat er een eind aan deze stijging komt. Het gevolg hiervan is dat het bijvoorbeeld voor starters vrijwel ondoenlijk is een woning te kopen. Zeker niet voor een alleenstaande. Immers de hoogte van het bedrag dat iemand kan lenen hangt af van diens inkomen. Met de gestegen prijzen van woningen wordt het verschil tussen het bedrag dat nodig is om een woning te kopen en het bedrag dat iemand die aan het begin van zijn loopbaan staat kan lenen, en nog een relatief laag inkomen heeft, steeds groter.

Politiek loopt zich warm

De politiek zal ingrijpende maatregelen moeten nemen om de problematiek op de woningmarkt te op te lossen. Wij verwachten dat het onderwerp “woningmarkt” bij de vorming van een volgend kabinet een zwaarwegend dossier zal worden.

Uiteraard zal een deel van de oplossing gevonden moeten worden in het vergroten van het aantal woningen. Waar die woningen dan gebouwd moeten worden zal de nodige discussie geven. Recentelijk heeft het Ministerie van Financiën onderzoek laten doen naar onder meer de huidige praktijk van de hypotheekrenteaftrek. De conclusie van dit onderzoek is dat er goede redenen zijn om na te denken over een versnelde afbouw van de hypotheekrenteaftrek. De gedachte is dat daardoor de vraag naar koopwoningen minder zal worden en daardoor de prijzen van woningen weer iets zullen dalen. Of deze gedachte juist is mag echter betwijfeld worden: immers wanneer er minder kopers komen doordat de rente niet langer aftrekbaar is, zal het aantal potentiele huurders weer stijgen. Huurders voor wie nu al onvoldoende aantal woningen zijn.


Wij denken graag met u mee over uw woonsituatie

Dagelijks praten wij met relaties over hun woonsituatie. Daarbij komen wij regelmatig situaties tegen waarin relaties “duur” huren omdat zij denken, bijvoorbeeld door hun leeftijd, niet meer in aanmerking te komen voor een hypotheek. Maar banken en geldverstrekkers innoveren. Wat een jaar geleden absoluut niet mogelijk was, kan nu opeens wel. Wij praten regelmatig met oudere relaties die, nu de kinderen de deur uit zijn, een te groot huis bewonen. Vrijwel altijd zit in deze woning een aanzienlijk kapitaal opgesloten. Een optie kan zijn om deze grote woning te verkopen en een kleinere woning of appartement te kopen. Een situatie die meer is toegerust op de nieuwe levensfase. Bij zo’n besluit blijft vaak een aanzienlijk kapitaal beschikbaar om extra zorg in te kopen of gewoon “leuke dingen te doen”

Of u nu huurder bent of eigenaar van een woning: wij zijn graag bereid om met u mee te denken over uw woonsituatie. Daarbij kijken wij samen met u naar de toekomst en onderzoeken wij welke opties voor u beschikbaar zijn om een zo plezierig mogelijke woonsituatie voor langere termijn te borgen.

Voorkom dubbele verzekering

6 januari 2020 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Voorkom dubbele verzekering

Tijdens het eerste contact met nieuwe relaties van ons kantoor maken wij het regelmatig mee: hetzelfde risico is twee keer verzekerd zonder dat de relatie dat beseft. Dat is jammer want een dubbele verzekering is weggegooid geld.

Dubbel verzekerd, maar geen dubbele uitkering!

Wanneer iemand voort het eerst in contact komt met ons kantoor nemen wij daar graag de tijd voor. Standaard nemen wij dan alle verzekeringen door die de betreffende klant in het verleden “hier en daar” heeft afgesloten. Het is opvallend dat wij regelmatig constateren dat klanten zonder het te weten bepaalde risico’s dubbel verzekerd hebben. Dat is zonde, want vindt er een schade plaats dan keert slechts één van de verzekeringen uit.

Wat het extra vervelend maakt, is dat de meeste verzekeringsmaatschappijen niet genegen zijn om de premie van de “overbodige” verzekering terug te betalen.

Verschillende oorzaken

In de praktijk zien wij diverse oorzaken waardoor consumenten zich onbedoeld dubbel verzekeren. Een aantal van deze oorzaken is:

  • De verzekeringen zijn bij diverse verzekeringskantoren en verzekeringsmaatschappijen ondergebracht waardoor niemand echt een totaalbeeld heeft.
  • Veel communicatie tussen verzekeringsmaatschappijen en consumenten gaat tegenwoordig langs de digitale weg. Berichten en nota’s komen op verschillende momenten in het jaar per mail binnen. De consument die niet heel oplettend is, kan dan makkelijk over het hoofd zien dat hij een nota ontvangt voor een verzekering waarvoor hij een aantal maanden daarvoor van een andere verzekeraar ook al een nota heeft ontvangen.
  • Bij eigenaren van een appartement zien wij regelmatig dat men voor het eigen appartement een brandverzekering afsluit zonder dat men beseft dat de Vereniging van Eigenaren, VvE, voor alle bewoners ook al een dergelijke verzekering heeft afgesloten.
  • Verandering in relaties zijn ook een belangrijke bron van “dubbele verzekeringen”. Dat kan plaatsvinden doordat twee mensen gaan samenwonen en ieder van de partners een aantal verzekeringen uit het verleden aanhoudt. Ook zien we bij echtscheidingen dat ex-partners regelmatig een nieuwe verzekering afsluiten vanuit de gedachte dat de verzekeringen die tijdens de relatie waren afgesloten door een van de partners wel zullen zijn beëindigd.

En zo zijn er nog veel meer oorzaken te bedenken van dubbele verzekeringen.

Ons advies: voorkom dubbele verzekeringen

Dubbel verzekeren kunt u gemakkelijk voorkomen door alle verzekeringen te laten begeleiden door één onafhankelijk adviseur. Deze adviseur zal door zijn deskundigheid meestal sneller dan u signaleren dat er mogelijk sprake is van dubbele verzekeringen en met u overleggen wat uw wensen echt zijn.


Uiteraard doen wij dit voor de relaties van ons kantoor.


Een andere suggestie die wij graag geven is om regelmatig de afschrijvingen van uw bank te bekijken en alle uitgaven die met “verzekeringen” te maken hebben, te verzamelen. Over een periode van 1,5 tot 2 jaar ziet u misschien afschrijvingen voor verzekeringen waarvan u niet zeker weet of het hier gaat om dubbele verzekeringen of verzekeringen die u niet meer nodig heeft.

In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen en niet direct de verzekeraar te benaderen om de betreffende verzekering te beëindigen. U kunt zich voorstellen dat wanneer u zich vergist en een verzekering beëindigt terwijl er geen sprake is van een dubbele verzekering u vanaf dat moment voor een bepaald risico helemaal niet verzekerd bent! Dat risico wilt u waarschijnlijk niet lopen.

Ook wanneer er wél sprake is van dubbele verzekering is het de vraag welke verzekering u het best kunt beëindigen. Er bestaan grote verschillen in polisvoorwaarden en uitkeringsbeleid per verzekeringsmaatschappij. Bij dubbele verzekering is het natuurlijk het verstandigst om de verzekering die u de minste zekerheid biedt te beëindigen.

Heeft u vragen? Wij zijn u graag van dienst.

Private-lease en uw bonus-malus positie

11 november 2019 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Private-lease en uw bonus-malus positie

Op dit moment is een sterke groei te zien waarbij ook particulieren een auto aanschaffen op basis van private-lease. Dat dit gevolgen kan hebben voor de eigen “bonus-malus” rechten is niet bij iedereen bekend.

Private- lease: gemakkelijk

Private-lease groeit momenteel sterk. De consument krijgt voor een vast bedrag per maand de beschikking over een nieuwe auto. Alle kosten verbonden aan het bezit van de auto zitten in een vast bedrag per maand. Dat zijn de kosten van bijvoorbeeld de wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving van de auto. Alleen de kosten van benzine (en eventuele bekeuringen) moet de consument bovenop het leasebedrag betalen. De auto blijft eigendom van de leasemaatschappij. Na het einde van het leasecontract, meestal na 3, 4 of 5 jaar moet de auto ingeleverd worden. De waarde die de auto op dat moment heeft, komt dan toe aan de leasemaatschappij.

Uw bestaande bonus malus positie

Heeft u tot nu toe een auto in eigendom gehad, dan zult u een bonus-maluspositie hebben opgebouwd. Heeft u vele jaren schadevrij gereden dan heeft u recht op een (aanzienlijke) korting op de premie van uw autoverzekering. Dit recht op korting wordt door vrijwel alle verzekeraars centraal geregistreerd. Wisselt u op enig moment van autoverzekeraar dan weet de nieuwe verzekeraar op welke korting u recht heeft. Maar gaat u op enig moment een auto leasen dan kan deze registratie “verloren” gaan.

Beleid leasemaatschappijen verschilt

Sommige leasemaatschappijen zetten de verzekering van de auto op naam van degene die de auto least. Op dat moment is het mogelijk om uw bonus-malus rechten tijdens de leaseperiode ook verder op te bouwen. Dit kan voor u belangrijk zijn indien u op enig moment weer zelf een auto wilt kopen.

Bij veel leasemaatschappijen wordt de verzekering echter niet op naam van de bestuurder geregistreerd. In het ongunstigste geval kan dit tot gevolg hebben:

  • Dat de rechten op korting die u in het verleden heeft opgebouwd door schadevrij te rijden, komen te vervallen. Vaak is dit het geval na drie jaar. Omdat veel leasecontracten voor een langere periode dan drie jaar worden aangegaan, krijgen veel consumenten hiermee te maken.
  • Daarnaast loopt u het risico om tijdens de leaseperiode geen rechten op te bouwen ook al rijdt u gedurende de gehele periode “schadevrij”.

Beleid per leasemaatschappij en per verzekeraar verschilt

Het verschilt per (private-)leasemaatschappij en per autoverzekeraar hoe men omgaat met het toekennen en registreren van bonus-malus posities. Ook kan het per verzekeringsmaatschappij verschillen hoe zij consumenten “inschalen” die voorheen schadevrij hebben gereden met een private-lease-auto.


Overweegt u over te stappen naar een private-leaseauto? Vraag ons dan naar de gevolgen voor de door u opgebouwde bonus/malus rechten.

Er was toch ergens een levensverzekering…?

11 november 2019 Bax & van Beek Reacties uitgeschakeld voor Er was toch ergens een levensverzekering…?

Op het moment dat bij overlijden niemand van de nabestaanden (meer) weet dat de overledene een levensverzekering had, wordt er geen aanspraak op gedaan en dan komt er ook geen uitkering. En dat was niet de bedoeling toen de verzekering werd afgesloten. In dit artikel gaan we in op het probleem van de “zoekgeraakte levensverzekering”.

Levensverzekeringen

Er zijn verschillende typen levensverzekeringen. Een eenvoudige maar heel belangrijke levensverzekering is de overlijdensrisicoverzekering. Bij deze verzekering maken de consument en de verzekeringsmaatschappij de afspraak dat indien een in de verzekering met naam genoemde persoon komt te overlijden voor een bepaalde datum in de toekomst de verzekeringsmaatschappij een (fors) bedrag zal uitkeren. Leeft de persoon op de betreffende datum nog dan volgt er geen uitkering en eindigt de verzekering. Deze verzekering is vooral bedoeld om bij calamiteiten nabestaanden goed verzorgd achter te laten. Denk aan bijvoorbeeld het kunnen aflossen van de hypotheek of het zekerstellen van alimentatie ook wanneer degene die de alimentatie moet betalen onverwacht komt te overlijden. De premie voor een dergelijke verzekering is vaak heel laag.


Een andere vorm van levensverzekering is de gemengde levensverzekering. Het aardige van deze verzekering is dat deze altijd leidt tot een uitkering: Dat kan zijn net als in de overlijdensrisicoverzekering hiervoor. Dus wanneer iemand voor een bepaalde datum komt te overlijden. Maar anders dan bij de overlijdensrisicoverzekering komt er ook een uitkering wanneer de persoon op de einddatum van de verzekering nog in leven is. Deze verzekering is dus bedoeld om enerzijds de financiële gevolgen bij calamiteiten op te vangen en anderzijds om vermogen op te bouwen, bijvoorbeeld om in de toekomst de hypotheekschuld af te lossen. De premie voor deze verzekering is hoger dan die van een overlijdensrisicoverzekering omdat er feitelijk vermogen wordt opgebouwd.

Lange contractperiode: dan raakt er weleens iets kwijt

Een levensverzekering wordt vaak voor een lange periode aangegaan. 10, 20, 30 jaar zijn geen uitzondering. Direct nadat de verzekering tot stand is gekomen stuurt de verzekeringsmaatschappij de polis toe, met alle relevante gegevens.

Is de verzekering via ons kantoor afgesloten dan archiveren wij deze gegevens. Wij maken het regelmatig mee dat (ouders van) relaties in het verleden op een andere manier een levensverzekering hebben afgesloten. Zeker wanneer er sinds dat moment een lange tijd is verstreken kan er van alles zijn gebeurd. Om maar eens een paar zaken te noemen: de betreffende verzekeraar kan zijn overgenomen door een andere verzekeringsmaatschappij en niet meer onder de “oude naam” in Nederland actief zijn. Ook kan er sprake zijn van een scheiding waarbij een van de partners nog documenten heeft behouden van de ex-partner. Bij een grote opruimactie kunnen belangrijke documenten per ongeluk bij het oud papier terecht zijn gekomen, of het document is bij een verhuizing verloren gegaan. In tientallen jaren kan veel gebeuren.

Zoekteams

Verzekeringsmaatschappijen in Nederland hebben besloten om samen “zoekteams” in te stellen. Overlijden uw ouders en meent u te weten dat er door hen een levensverzekering was afgesloten maar kunt u deze niet in de nalatenschap vinden dan kunt u een beroep doen op zo’n zoekteam. Ook wanneer u zelf in het verleden een levensverzekering heeft afgesloten, maar hier niets meer van kunt vinden dan kunt u een beroep doen op zo’n zoekteam.

Heeft u de verzekering via ons afgesloten dan belt u natuurlijk eerst ons. Waarschijnlijk kunnen wij u direct helpen. Weet u bij welke verzekeringsmaatschappij de verzekering is afgesloten dan kunt u het beste met deze maatschappij rechtstreeks contact opnemen. Uiteraard helpen wij u daar graag bij.


Weet of vermoedt u dat er een levensverzekering is afgesloten maar weet u niet bij welke verzekeraar, dan kunnen de zoekteams goede diensten bewijzen.

U kunt via de website van het Verbond van Verzekeraars verzoeken een dergelijke zoekactie te starten. ( https://www.verzekeraars.nl/verzekeringsthemas/leven/onvindbare-begunstigden ).

Daarvoor moet wel aan een aantal formaliteiten worden voldaan om zeker te weten dat u gerechtigd bent om deze informatie te ontvangen. Verzekeringsmaatschappijen willen voorkomen dat mensen via het zoekteam proberen uit te vinden “of de buurman” een levensverzekering heeft.

De zoekactie is veel handwerk en complex. Vandaar dat op dit moment er maximaal 100 zoekopdrachten per maand worden opgepakt.

Krijgt u te maken met een situatie waarin u denkt dat er door u of een van uw naasten in het verleden een levensverzekering is afgesloten en u hierover geen enkele informatie meer kunt vinden, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag met het benaderen van het zoekteam.