Bel mij terug !

Waak tegen digitale colportage

29 december 2016 no comments Bax & van Beek

Colportage: het van deur tot deur gaan met de bedoeling artikelen of diensten aan de bewoner te verkopen. De samenleving is er steevast kritisch over geweest, omdat de “verkopers” niet altijd even betrouwbaar waren en de aangeboden goederen vaak inferieur. Tegenwoordig hebben we wetgeving die colportage regelt en bijvoorbeeld voor kredieten haar zelfs verbiedt.

Doel van de huidige wetgeving is vooral om te voorkomen dat een consument, zonder dat hij daartoe zelf uitdrukkelijk het initiatief  heeft genomen, thuis onverwacht wordt benaderd en impulsief goederen of diensten koopt waaraan hij eigenlijk geen behoefte heeft of deze, wanneer de consument de tijd had gehad om zich beter te oriënteren, tegen veel betere voorwaarden ergens anders had kunnen aanschaffen.

Digitale colportage
Tegen klassieke colportage wordt de consument dus inmiddels goed beschermd. Anders is dit met de moderne, digitale vorm van colportage. Communicatie verloopt steeds meer langs digitale weg. Steeds vaker is te zien dat ondernemingen vanuit verschillende bronnen data combineren en met de uitkomsten hiervan heel gericht consumenten gaan benaderen voor de verkoop van financiële diensten. We hebben er ook al een termen voor: Big Data en Smart data.  Deze informatie wordt met behulp van marketingtechnieken ingezet om de consument te sturen in de richting die de verkoper goed uitkomt. Bijvoorbeeld via simpele trucs de consument de keuze te geven uit drie opties. De meerderheid van de consumenten kiest dan de middelste optie. De verkoper weet dit ook en zet dus in de middelste optie het product of de dienst die voor hem (en niet per se voor de consument) het meest aantrekkelijk zijn. Of vult bepaalde opties al in. U kunt die opties dan veranderen, maar onbewust bent u al beïnvloed door de optie die u gezien heeft. Zo zijn er tientallen mechanismen waarmee u als consument bij digitale colportage wordt gestuurd.

Wees kritisch en voorkom impulsaankopen
Wat wij als onafhankelijk financieel adviseur het kwalijkst vinden, is, dat al deze digitale verkopers zich richten op de verkoop van een specifiek product of dienst. Zelfs wanneer de verkoper betrouwbaar is, dan nog zal deze  trachten u het “mooiste” product te verkopen dat hij uit zijn beperkte assortiment kan aanbieden. Het “mooiste” is dan ook vaak het duurste. Daar ontstaat dan ook een van de problemen. De meeste van de consumenten die wij mogen adviseren hebben geen onbeperkte financiële middelen. Men kan niet voor alle goederen en diensten die men aanschaft “de meest luxe variant” kiezen. Dat geldt ook voor financiële diensten. Het is echter belangrijk dat het zekerheidspakket evenwichtig wordt opgebouwd. U heeft niets aan bijvoorbeeld een fantastisch maar heel duur pensioen in de toekomst, wanneer er niets is geregeld bij arbeidsongeschiktheid die u morgen kan treffen.

Onze taak is het om samen met u uw totale wensen en behoeften in kaart te brengen. Waarbij uw zekerheid evenwichtig wordt opgebouwd en wordt bewaakt dat dit ook in de toekomst zo blijft. Het is niet te voorkomen dat u in de toekomst steeds vaker ongevraagd door de digitale “marskramers” wordt benaderd. Ons advies: wees kritisch en voorkom dat u impulsaankopen doet. Kijk niet alleen naar die ene aangeboden dienst of dat speciale product. Maar onderzoek hoe dit in uw totale zekerheidspakket past. Twijfelt u? U kunt ons altijd om een second opinion vragen!

Join the discussion

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *